01 Mac 2011

Masak2...

Dicatat oleh Cik Ina di 9:38 PG
Salam...pejam celik hr ni dah masuk bulan Mac..sekejap je rasa..entri ni aku buat khas utk kawan baik aku...aku pun bukan pndai masak pun..takat mkn sndiri bole lah...(k.zah..gini ler cara sy buat gulai kg..)..tk sedap jgn marah ye k.zah...hihihihi...

bawang merah+bawang putih+halia+lengkuas --------->semua tu blend kecuali lengkuas

daging atau ayam ikut citarasa

rempah yg didatangkan khas dari TERENGGANU...rempah ni khas utk gulai kampung,kerutup,kuah laksa gan gulai nasi dagang...sapa2 yg berminat dengan rempah ni..bole contact aku ye...hihihi...

bila bawang dah blend semua..masukkan rempah,serbuk cili atau cili boh atau cili kisar dan kerisik...
ni lah hasilnya.....bila dah mcm ni..apa lagi panaskan myk...tumis sedikit hirisan bawang merah gan bawang putih bersama2 kulit kayu manis+pelaga+bunga lawang+cengkih+lengkuas tadi..bila dah naik bau..masukkan bawang yg dah di blend+rempah+kerisik+cili tadi...masak smpai btul2 naik bau..lepas tu masukkan daging/ayam..gaul smpai sebati..masukkan air sedikit..pastu masukan santan...masak dengan api yg pelahan...sesuaikan garam gan perisa..bila dah mendidih dan masak..settle lah smua...apa lagi bole mknlah....

gambar blur sb pakai kamera hphone murah je..klu masak lagi lama lagi cantik kaler dia..ni aku nk cepat sb time masak ni aku demam..mmg tk larat btullah..tp tetap semangat nk masak....aku up kan dengan nasi myk sempoi ni...

alhamdulilah kenyang kitaorg berdua...
ok settle bab makan..semlm kami kebasahan mandi hujan time balik kerja..bukan main lebat hujan...cuaca btul2 tk menentu kan..tghari gan mlm bukan main panas lagi...pagi ni kitaorg g keja gan kereta..my hubby kata klu hari2 mandi hujan habislah...nasib kami baik..kuar jer umah hujan bukan main lebat..tapi bila smpai KL kering kontang lak...hebatkan ciptaan ALLAH..
oklah nnti sambung balik..hr ni rileks skit..bos tkdok...bole aku bergumbira..lalalalalala...

2 ulasan:

Adamizzah on Selasa, 01 Mac, 2011 berkata...

ooooo 2x ler bawang putih ngan bawang merah tu errrkkk.....santan tu kena cairkan skit ke tidok? uiiii cantik ler nampak gulai tu tapi k.zah punya gulai sebab apa x nampak cam gitu.....

Latina on Selasa, 01 Mac, 2011 berkata...

haah 2 kali..yg nk kena tumis mula2 tu sikit jer..santan kena sederhana cairlah..msk gan api pelahan..baru naik myk molek...

 

** DiARi CiK iNa....CiK iNa DiARi...** Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez